Monday, April 29, 2019

බෑන්කු ජීවිතේ - # 008 - විප්රවාසී ජීවිතයකට


බැ0කු ජීවිතේ - #005 සමග ගැලපේ....



මේ විදියට ගලාගෙන ගියපු ලාන්කීය බැන්කු ජීවිතයට සමුදීලා මම විදෙස් ගත වෙනවා. එහේදීත් ඉතින් බැන්කුම තමයි, හැබැයි ඉතින් හරිම වෙනස්. ප්රයිවසි රෙගියුලේශන් හින්දා හස්බන්ඩ්ටවත් වයිෆ් ගේ ඩීටේල්ස් දෙන්න බෑ. එහෙත් පටන්ගත්තේ ටෙලර්, ටාගට් එක ට්රාන්සැක්ශන් 50 යි, රිෆරල් දෙකයි. ලන්කාවේ ට්රාන්සැක්ශන් 350ක් -400ක් දවසට කරපු මට මේක කජු කනවා වගේ. මම ට්රාන්සැක්ශන් 100යි රිෆරල් 4යි කරා, හුටා මෙන්න මුන් මගේ ටාගට් වෑඩිකරා කියහන්කෝ. අනිත් ඔසී ගෑනු "ඕහ් මැන් යුරා ඔන් ෆයර්" කිය කිය මාව උඩ දාලා උන් නිකන් ඉන්නවා..ලන්කාවේ වගේම මෙහෙත් ඉන්න ටින්කර් බාස්ලා. 
ඒ වගේමයි මම රජයේ බැන්කුවල වැඩ කරලා නැ..කරන්න හිතුවෙත් නැ..රජයේ බැන්කුවල තියෙන ඒවා මම කියන්න ඕන නැ..නිරොශන් ප්රේමරත්නට මිලියන අසූවක් ණය දීපු එක "දි අයිලන්ඩ්" පේපර් එකේ ගියා.. හැබැයි ඔය රජයේ බැන්කු වල අවුරුදු දහය විස්ස සීල් ගහලා ලියුම් අලවපු එවුන් නම් ලන්කාවේ වැහි වැහැලා...කාළයක් ඔය පෙටා වගේ බ්රාන්ච් වල ඩේලි පොළියට මිනිස්සුන්ට සල්ලි දීපු කවුන්ටර් ස්ටාෆ් ඉදලා තියෙනවා..තාමත් ඇති හොයලා බැලුවොත්..එහෙම එකෙක් පහුගිය දවසක් මගේ බ්ලොග් එකෙත් කැත කරන්න ආවා..රජයේ බැන්කුවල සමහර එවුන් කරන (හැමොම නෙමෙයි ) ජරා වැඩ නම් ටොන් ගනන් ලියන්න පුලුවන් හැබැයි ඉතින් ඒකෙන් මට ලැබෙන දෙයක් නැනේ…ඉතින් ඒවා මම ලියන්නේ මොකටද? කියවන කාට හරි රිදෙනවා නම් ඉතින් මොකක් හරි අවුලක් තියෙන හින්දා තමයි..ආපහු මගේ කතාවට…

ඔහොම ඉන්නකොට සුනාමි හින්දා ඩිස්ටොර්ට් වෙච්ච ඩොකියුමන්ට් එකක අවුලක් ගිහින් 2010දී, මට වීසා එක දාගන්න බැරිවෙනවා. ඉතින් ආපහු ලන්කාවට තනියෙම එන මම රාජගිරියේ HSBC / HDPL එකට සෙට් වෙනවා, හෑබෑයි මම දෙවෙනිවතාවෙදී ලන්කාවේ බැන්කුවලට නෙමෙයි ජොයින් වෙන්නේ ෆයිනෑන්ශල් සෙක්ටර් එකේ ස්පෙශලයිස් කරපු ට්රේඩ් සර්විසස් හා මර්චන්ට් බැන්කින් පෑත්තට…ඔය HDPL එකේ ඉන්න අමුතු හෙයාස්ටයිල් දාගත්ත පච්ච සෙට් අතරේ අපි හෑමදාම ප්රොෆෙශනල් විදිහට ඇදගෙන පිලිවෙලකට වැඩ කරපු නිශ්ශබ්ද සෙට් එකක්, අපේ ප්රොසෙස් එකේ විතරයි සද්ද නැත්තේ. ඒකට හෙතුවක් තිබුනා ට්රෙඩ් සර්විසස් එකේ හිටපු හැමෝම පරණ සෙලාන්, එච් එන් බි, සම්පත් බැන්කුවලින් ආපු අය, ඩොකියුමන්ට් චෙකින්, එක්ස්පොර්ට් ඩීසී ෆයිනෑන්සින් වලදි හිත එකතැනක තියාගෙන කන්ස්න්ට්රෙට් කරලා වැඩ කරන්න ඕන. එහෙම කරද්දි කතා කරන්න, විහිලු කරන්න බැ. ප්රොෆෙශනලිසම්, ඩිසිප්ලින් එක වැඩ කරන විදිහ අනුව තේරැම් ගන්න පුලුවන්. ටිකක් වැඩිපුර කාලේ තියෙන නිසා මම ඩිග්රියකුත් ගොඩදාගන්නවා..මාර්කටින් පොස්ට්ග්රෑඩුවෙට් ඩිප්ලෝමා,,ඉන්ටනැශනල් ට්රේඩ් වගේම කැපිටල් මාර්කට්ස් වලත් කෝසස් ගොඩදා ගන්නවා..


මෙතන්දිත් මාර වැඩක් වෙනවා, වයිෆ් ගෙන් කෙනෙක් අහලා "ආ හස්බන්ඩ් HSBC ද වෑඩ, ඔයා දන්නවද ඒ කේ තෙරුම මොකක්ද කියලා" වයිෆ් කියලා "ආ..ඒක මේ හොන්කොන් වල බැක් ඔෆිස් ෆන්ක්ශන් එකක්, එච්.එස්.බි.සී එකේ  කියලා. මේ ලේඩි කියලා අපෝ නෑ “එච් එස් බි සි” කියන්නේ, "හැවින්ග් සෙක්ස් බිහන්ඩ් කවුන්ටර්ස්” කියලා. ඔහොම අදහසක් එන විදිහේ වැඩ අනන්තවත්  එතන වුනා. හැබැයි මම සහ මාත් එක්ක වැඩ කරපු හැමෝම ලගට වඩා දුර බලපු අය…මේ කාළේ මම තනියම ලන්කාවේ වයිෆ් ඔස්ට්රේලියාවේ හිටිය කාළයක්.. මොනව කරන්නද පහුවෙනිදාම රෙසිග්නේශන් දුන්නා. මම හිතන්නේ අයාලේ යන එකා පන්සලක හිටියත් අයාලේ යනවා, හොද එකා වෙශ්යා මඩුවක හිටියත් අයාලේ යන්නේ නෑ. අපිත් ඉතින් ඉටිපන්දම් හදුන්කුරු නෙමෙයි, ඒත් පෑයක එකහාමාරක සතුටකට ව්රර්තියම කැප කරන්න ඕන නෑනේ. මමත් අයින් වෙලා ටික කාලෙකට පස්සේ HDPL එකේ ට්රේඩ් සර්විසස් සම්පූර්ණයෙන්ම නවත්තනවා..මට හිතෙන්නේ හිටපු සේරම රට රට වල් වලට ගියාම ඒකට ගැලපෙන් අය හිටියේ නැති නිසා..ස්පෙශලයිස් කරපු අය එකපාරටම හොයා ගන්න අමාරැයි, දවසෙන් දෙකෙන් හදන්නත් බැ..
සතියකින් පස්සේ XXX XXXXX X නැන්ස් එකේ වෑඩට යනවා. කොපරේට් ෆයිනෑන්ස් ඩිපාර්ට්මන්ට් එකේ…එතන චෙයාමන් තමයි UNP එක කාලෙත් ශ්රි ලන්කා එක බලයේ ඉන්න කාලෙත් XXXX බෑන්කුවේ බෝඩ් එකේ හිටියේ,ආණ්ඩු මාරෑ වුනාට ඉහලම ඉන්න මිනිස්සුන්ට කිසිම වෙනසක් වෙන්නේ නෑ කියලා මට තේරුනේ මේ කාලෙදී තමයි..මේකෙදි මම පිටරටවලින් ලෝන් ගන්න, ෆැසිලිටි පේපර්ස් කරා, මට හොදට ක්රෙඩිට් පේපර්ස් ලියන්න පුලුවන්. ඩොලර වලින් ණය අරගෙන රෑපියල් වලින් ගෙවන් කොට රැපියලේ අවප්රමාණය වෙන ඒවා (Rupee depreciation), බලපාන හේතු ඈනලයිස් කරලා පේපර් එක කරන්න ඕන, ණය ගෙවීමේ හැකියාවන් පෙන්වන්න ඕන…මොකො ඩොලර් වලින් අරන් රැපියලේ කැලි වලින් ගෙවන්නද?.සල්ලිවලට මොකද කරන්නේ, ක්රෙඩිට් ඇරෙන්ජ්මන්ට් ෆී එක 5% ද 10%ද කියලා බලලා ඒ අනුව පේපර් එක කරන්න වෙනවා.. ඒවාත් උපරිමයෙන් කරපු නිසාත් ඕනේවට වැඩිය ලකුණු දාගන්න ට්රයි කරේ නැති නිසාත් නිදහසේ වැඩ කරගෙන ඉන්න පුලුවන් කම ලැබුනා....ණය ගන්න නම් ප්රොෆෙශනලි ඩොකියුමෙන්ටඩ්, ෆෑත්ස් ඈන්ඩ් ෆිගර්ස් ටු ද ඩොට් තීයෙන සිරා ඈනලිසිස් එකක් දෙන්න ඕන.... හැබැයි ඉතින් ඒකත් අර නළපාන ජාතකේ වගේ තමයි ඇවිල්ලා තියෙන් අඩි ගිහිල්ලා නැත්නම් මිනිස්සුන්ට පොඩ්ඩක් කිචිකිචි වගේ දැනගන්න මොකද වුනේ කියලා..ඉතින් ඒකටත් හැකියාව, දක්ශතාව සහ හොද වෙලාව තියෙන්නෙ ඕන....ඒ දේවල් මම කරද්දී නම් හොදට සොයලා බලලා තමයි ලිව්වේ..කොතනකවත් හැබැයි මගේ නම දැම්මේ නම් නැ..ලකුණූ දාගන්න අයට දාගන්න දුන්නා....දේශපාළණික වශයෙන් නම් ඔය යුඈන්පී, පොදු පෙරමුණ නෙවෙයි ජේවීපී එක ගත්තත් රටට හානියක් කරපු, කරන සහ ඉදිරියටත් කෙරෙන පක්ශ, සල්ලි තියනව නම් ඔය හැමෝම සාක්කුවේ, අපිට තියෙන්නේ..ලෙසර් ඔෆ් ටූ ඉවිල් (lesser of two evils) ප්රින්සිපල් එකට අනුව..යක්කු දෙන්නගෙන් ටිකක් හොද යකා තෝර ගන්න විතරයි..මේ මගේ ෆයිනල් ටූ සෙන්ට්ස් ඔපීනියන් එක..

ඈත්තටම කිව්වොත් මේක බැන්කු ජීවිතය කිව්වට මේක තමයි මගේ ආයත්නික / වෘත්තීමය ජීවිතය..වෘත්තීයකට අදාළව තිබියයුතු කොලිෆිකේශන්ස්, නොලෙජ්, ස්කිල්ස් ඇන්ඩ් අදර් කම්පිටන්සීස් කියන ඒවා සේරම මටනම් යනකොටම තිබුනේ නෑ..ඒවා කොහොමද හදාගත්තේ,  තිබිච්ච ට්රාන්ස්ෆරබල් ස්කිල්ස් කොහොමද ගලපා ගත්තේ කියලා කතාව කියවනකොට ඔයාලට තේරෙන්න ඇති.....වීසා හරිගිහිල්ලා මම ආපහු ඕස්ට්රේලියාවට එනවා 2014දී (වීසා හරිගියත් එන්න නෙමේ හිටියේ.ලන්කාවේ ගෙවල්  හදලා සේරම කරලා ඉන්න කොට තේරුණා වෙනසක් වෙනවා කියලා..ඉතින් ඔය වෙනස් අස්සේ මොන මරාළ පාත් වෙයිද දන්නැනේ...ඉතින් දෙසැම්බර් වල එනවා..ජනවාරි 8 මම කියපු දේ හරියනවා..), බැන්කුවලට ගිහින් ආපහු වැඩ කරනන මට හිතෙන්නේ නෑ. මම නීතිය පැත්තට යනවා. ලීගල් ස්ටුඩීස් ඩිප්ලෝමා එකක් කරලා මම පර්සනල් ඉන්ජරි ලෝ පැත්තට යනවා…ඉදිරියේදී නීති උපාදියක් කරලා ඔප්පුවක් ලියාගෙන (කන්වේයන්සින් පාරක් දාගෙන) ඉන්න අතරේ මගේ ජීවිතේ හමුවූ අපූරැ පුද්ගලයන් හා අවස්ථා ගැන කවදා හරි පොතක් ලියන්න අදහසකුත් හිතේ කොනක තියෙනවා..ඔය අතරේ හුටස් ගාලා ගියොත් කියලා සමහර ඒවා බ්ලොග් එකක ලියන්න හිතුවා..මේක දිරවන්නේ නැති අයත් ඇති ඒකට ඉතින් මට කරන්න දෙයක් නැ..අකමැති නම් නොබලා ඉන්න.......ඒ වගේම මෙච්චර දවසක් ලියපු ලන්කාවෙන් පටන් අරන් ඕස්ට්රේලියවෙන් නෑවතුනු මගේ දශකයක බැන්කු ජීවිතය වරෙක කටුකයි වරෙක ප්රීතිමත් ඒ නමුත් මුලු කාලයම ජීවිතයට අත්දැකීම් එකතු කරපු අපුරු ගමනක්..ඒකත් මල් හතයි ඈ….

                                                      කියවූ ඔබ සෑමට තුති... “The End”

ප.ලි. - 2010 වගේ ඉදන් බ්ලොග් කියව්වට ලිව්වේ නැත්තේ මම මිනිස්සු දිහා බලාගෙන ඉන්න පුරුදුවෙලා හිටපු නිසා,ඔබා මාමා, විචාරක තුමා, ඉලන්දාරියා වගේ හොද අය ඈවිත් යනවා දැක්කා එතකොට ජීවිතේ තියෙන අනියත බව හොදටම තේරුණා.ඒ වගේම හුගක් හොද අයත් අනුන්ට උදව් කරන්න..කරදරේකදී එකතුවෙන බවත් දැක්කා..පට්ට රැඩිකල් නොවෙන නිසාත් ආවේනික කුලැටි බව නිසාත් කොමෙන්ට් දාගෙන රන්ඩුකරගෙන වෙබ් අවකාශයේ ඉන්න හිතුනේ නෑ...චෙයාමන් ලොක්කා වගේ හෙවනැලි අතරේ ඉන්න හිටියට සමහර වෙලාවට ඉතින් එලියට ඔළුව දාන්න හිතෙනවා..ෆේස් බුක් එකෙත් දායක සභාවක් හදාගෙන මමත්වය උඩදාගන්න මගේ අදහසක් නෑ..හැබැයි අවශ්යය වෙලාවලදී පොදු යහපත උදෙසා කැපවෙන්නත් බැරිකමක් නැ..ආපුවාට වඩා පොඩ්ඩක් හරි මේ ලෝකය හොද කරලා, සෙවනැළි අතරට වෙලා ඉදලා යන්න තිබුනොත් මම වැඩක් කරා කියලා සතුටුවෙන්න පුලුවන්..ඒ අතර තුරේ මට හමුවු සුන්දර මිනිස්සු සහ පොදුවේ මම ගැන මට හිතෙන හැටියට ලියන්න ගත්ත උත්සාහයක පළමු පියවර තමයි මේ..

                           © පසන්, අප්රේල් 29, 2019.

පින්තූර ගත්තේ අන්තර්ජාලයෙනි…


10 comments:

  1. අපොයි බැංකු ජීවිතේ ඉවරකලාද? දශයක කතා එච්චර ඉක්මනින් ඉවර කරන්න පුලුවනිද?

    ReplyDelete
    Replies
    1. තැන්ක්‍යු මේ පැත්තේ ආවට.. කෙටියෙන්ම ලියලා දැම්මා :-)

      Delete
  2. දිගටම ලියන්න පුලුවන්නම් ඔසිවල සැගවුණු ඉතිහාසය ගැන ලියන්න ."බල්ලෝ බුරණ බුරණ වෙලාවට උන්ට ගල් ගහන්න තවලම නවත්තන්නේ නෑ

    ReplyDelete
    Replies
    1. කමෙන්ටුවට ස්තූතියි.. ඇබෝ ඉතිහාසය ඒ අයගේ වුහාන් නීතිය සෝන්ග් ලයින්ස් ඒ කිව්වෙ සිංදු වලින් පාර හොයාගෙන රට මැදට ගියපු ඒවා ගැන ලියන්න ලොකු ඕන කමක් තියෙනවා හිමීට ලියන්න ඕන..

      Delete
  3. දිගටම ලියන්න
    අපි මග බලන් ඉන්නවා...

    ReplyDelete
    Replies
    1. කමෙන්ටුවට ස්තූතියි.. හිමීට ලියන්න ඕන..

      Delete
  4. දිගටම ලියන්න
    අපි මග බලන් ඉන්නවා...

    ReplyDelete
    Replies
    1. කමෙන්ටුවට ස්තූතියි.. හිමීට ලියන්න ඕන..

      Delete
  5. පිලිවෙල නම් මදි උනාට සැට් එකම කියෙව්වා

    ReplyDelete
    Replies
    1. රසවින්දට සතුටුයි..හිමීට ආපහු ලියන්න ඕන..

      Delete